Špunty

Autor: Robert
05. srpen 2011
Zobrazení: 1331

01_spuntyRozhodl jsem se, že bych mohl po roce ježdění na silničních gumách přezout nějaké ty špuntíky.

Byla to šťastná volba?

Doteď jsem měl na svém BMW ještě původní zadní gumu Metzeler Tourance, ke které jsem loni koupil stejnou i přední. Jsou to podle mě kvalitní cestovní gumy, které vydrží spoustu kilometrů a dají si leccos líbit. Neměl jsem s nimi sebemenší problém - teda na cestě. Na louce, trávě, polní cestě a blátíčku už to bylo trochu slabší a tak jsem se před cestou na Ukrajinu rozhodl, že zkusím špunty.

Po chvíli přemítání a rozhodování se jsem nakonec (na doporučení několika dalších lidí) zvolil dopředu Continental TKC a dozadu Mitas E-09. Obě jsou bezdušové, u obou souhlasí váhový index, jenom ta mitaska má trochu menší rozměr, což podle vyjádření známých i neznámých lidí vůbec nevadí. Zas je levnější, než jiní výrobci.

Přezuto a jedem. Co to s tou motorkou je? Najednou mám pocit, že sedím úplně na jiném stroji, celý se jaksi divně třese, řídítka se mi třepou v rukách a vůbec jsem na tom nějaký nejistý. Sedím nějak vysoko, málem nedostanu nohama na zem, ale zase si připadám, jako správný offroadový Kruťák. Pomalu, pomalu, žádná divočina, přichází první zatáčka, pomalu se nakláním... co to proboha?.... šmarjá já s tím snad křápnu na zem....

Zajímavý efekt. Zatímco silniční gumy se do zatáčky pokládají tak nějak plynule a jenom klopím víc nebo míň, špunty jakobych musel trochu víc přemlouvat, aby do toho náklonu vůbec šly a pak najednou, v nějakém bodě, se celá motorka překlopí do zatáčky, jakoby chtěla padnout na bok. Uff, to jsem se lekl.

No co vám budu vykládat, první jízda byla trochu utrpení a byl jsem rád, když jsem se konečně dostal do garáže. Částečně to bylo způsobeno tím, že jsem se na těch špuntech bál a částečně tím, že mají prostě trochu jiné jízdní vlastnosti a je třeba si na ně zvyknout. Byly chvilky, hlavně ze začátku, kdy jsem si i trochu vyčítal, jestli jsem udělal dobře, že jsem se vzdal silničních gum a vyměnil je za jakési hrůzy, na kterých se nedá zatáčet a mám pocit, jako bych řídil traktor.

A jaké jsou dojmy a zkušenosti po 3000 kilometrech na Ukrajině a v Rumunsku?

Gumy se trochu sjely a ztratil se ten děsivý efekt padání do zatáček. Motorka je sice pořád trochu nestabilní, při jízdě se tak nějak "žuje", odvaluje na těch špuntech a oproti silniční gumě je to znát. Na rovině a při rychlosti nad 80km/h gumy hučí, ale není to žádná hrůza, čekal jsem, že to bude mnohem horší. V zatáčkách na suchém asfaltu kupodivu drží, už se mi i podařilo škrtnout stupačku ve dvou a s plnou bagáží. Na mokrém asfaltu jsem taky problém neměl, ale to musím říct, že jsem zatáčky projížděl pomalu a hodně opatrně.

A co v terénu? Boží! šotolinka, polní cesta, blátíčko, tráva, všechno víceméně v pohodě a hlavně úplně jinak než na silničních gumách. Tam, kde bych se normálně neodvážil nebo kde jiní klouzali, projel jsem zase ve dvou a s kompletní bagáží téměř bez zaváhání a bez protáčení kol. Paráda.

Taky jsem si všiml, že mi funguje ABS. Nevím, čím to může být, ale na silničních gumách se mi ABS skoro nespínalo, nejezdím totiž nijak ostře a tak jsem ho vyzkoušel jenom párkrát, na písečku. Teď, během cesty se mi stávalo docela často, že jsem brzdil a ABS mi prodlužovalo brzdnou dráhu. Asi bych to přičítal nejen špuntům, ale taky povrchu, který byl často plný jam a děr a kde jsme nadskakovali jako na tankodromu.

Celkově musím říct, že všechno samozřejmě záleží na řidiči a já se nepovažuju za žádného offroadového borce. Ale právě proto si myslím, že mi špunty ušetřily hodně trápení a dost možná i nějaké to padnutí, třeba při ujíždění rozzuřeným rumunským ovčáckým psům, kde nebyl moc čas na nějaké manévrování a špunty nás spolehlivě vyvedly z obklíčení po travnaté louce.

Co bych jim vytkl? Nenapadá mě nic, vlastnosti a chování gum je poplatné tomu, na co jsou určeny. Teď po 3000 km je na přední i zadní gumě vidět lehký úbytek, neumím posoudit, kolik na nich ještě najedu, ale řekl bych, že jsem přisel tak o třetinu vzorku. Co bych však chtěl zdůraznit, je to, že už po 2 tisících začala zadní mitaska praskat uprostřed gumy kolem špuntů. Nejezdili jsme nijak rychle, max 110km/h ani jsme nijak nedivočili, přesto začala praskat. A nepůsobí to moc důvěryhodně, když jedete cestou plnou šutrů, za sebou máte ženskou, tři naložené kufry a víte, že pod váma praská offroadová guma, která se honosí přívlastkem Dakar. Já teda z toho nadšený moc nejsem a Mitasu se už budu vyhýbat velkým obloukem.

Závěrem: jsou cesty, na které se víc hodí špunty, jsou cesty, kam je zase lepší a výhodnější obout gumy silniční. Bohužel žádný univerzál neexistuje, proto je potřeba už dopředu rozmyslet, kam pojedu, s čím se tam asi setkám a jaké papuče tedy nazuju. Neměl jsem ke špuntovým pneumatikám ze začátku důvěru, teď musím říct, že na určitý způsob jízdy nebo do určitých zemí představují výbornou možnost, jak si zase trochu víc cestování užít. Rozhodně je obuju zase - pokud to bude rozumné.

A přece jenom, to Géeso s nimi vypadá tak nějak dospělácky :-)

01_spunty02_spunty03_spunty04_spunty