Dostávám dotazy, jakým způsobem jsme se na Sicílii dostali, kde a jak jsme sehnali ubytování a kolik to všechno stálo. Proto jsem si říkal, že napíšu pár informací, i když je mi jasné, že některé ceny se můžou v čase měnit, stejně jako místa - snad těch pár postřehů pomůže aspoň nějakému zájemci o výlet do těchto krásných končin.
Prvotní plán byl jet jenom na Sicílii a zpět, nebudu tedy popisovat naši prodlouženou trasu, kdy jsme se vraceli přes švýcarsko a Německo. Měl jsem pravda nápad projet celou Itálii až na spodek a trajektem se přepravit do Messiny, kde by naše cestování po Sicílii mohlo začít. Jenže cesta shora celou Itálií není takové terno, jak jsem si původně myslel.
Od nás ze Zlína je to dejme tomu do Venezie nějakých 900km, pochopitelně všechno po dálnicích. Z Venezie někam do přístavu k Messině (Villa San Giovanni) je to dalších 1200km a opět jenom po dálnicích. Nevím jak vám, ale mě by taková trasa, která má přes 2000km trvala tak 4 dny, z toho 2 dny jenom po Itálii. A zpět další 4 dny, a zase 2 dny přes celou Itálii. A to bych jenom jel, po dálnici, nic neviděl, nikde se nestavil a na Sicílii bych přijel na pokraji sil, zvlášť v tom vedru, které panovalo.
Už jsem začínal být k výletu skeptický, když mě napadla spásná myšlenka trajektu. Ne toho do Messiny, ale trajektu z Janova, který jede přímo do Palerma. Po nějakých aspoň přibližných propočtech bylo jasno - jestli chceme na Sicílii na motorce a nechceme se hnát jako smyslů zbavení, rozloučíme se s návštěvou Itálie, pojedeme rovnou do Janova a odtud pěkně lodičkou.
A tak se také stalo. Naše cesta vedla ze Zlína po rakouských dálnicích (Graz, Klagenfurt) do Itálie (Lago di Garda) a dál do Janova. Těch 1200km jsme ujeli relativně v pohodě, nejen po dálnici, ale i přes hory, lesy a jezera. Za 3 dny jsme dorazili do Janova, kde ještě ten stejný den odjížděl trajekt. Na ten jsme se nalodili nějak kolem 20 hodiny večer a v klidu si užili noc a den v klimatizované místnosti.
A 4 den jsme už byli v Palermu.
Cesta zpět se dá udělat stejným způsobem, tedy trajektem z Palerma do Janova a pak 3 dny v klidu domů. Někdo těch 1200 km zvládne za dva dny, potom v podstatě v pátek vyjede a v neděli je v Palermu, odpočatý a natěšený.
Trajekt
Vzhledem k tomu, že jsem trajektem ještě nikdy nejel, byla to pro mě velká neznámá. Nevěděl jsem, jak ho objednat, jak se budou parkovat motorky, dokonce jsem koupil pro jistotu i kurtnu. Nakonec jsem ji nepotřeboval.
Trajekt se dá objednat na adrese DirectFerries.Tady není nic jednoduššího než naklikat odkud kam, kdy, počet osob a dopravní prostředek. Opravdu to funguje, na této adrese jsme objednali dopředu jak cestu tam, tak i zpět.
Jak dlouho dopředu trajekt objednávat? Na to se názory různí, někdo říká, že třeba půl roku dopředu je to levnější, jenže zase když se nenalodíte, celá částka propadá. A to je při ceně i zpáteční cesty už dost velká položka. My jsme nakonec objednali cestu tam asi 2 měsíce dopředu a cestu zpět až dva dny před odjezdem ze Sicílie. Platba se provádí dopředu kartou, lístek tedy objednáte klidně z tabletu nebo mobilu někde na wifině a zadáte jen číslo platební karty a e-mail. Jen je asi dobré si tu rezervaci vytisknout v nějaké kavárně, nezkoušel jsem ukazovat tablet, i když i to by asi šlo. Nebo opsané číslo rezervace.
Pak už stačí najít jen přístav a prokázat se rezervací. Všude je spousta lidí, kteří řídí provoz, přesně vám řeknou kudy jet, ke kterému molu, dají vám velký papír s názvem cílové stanice a směrují vás. U trajektu už stejně nějaké motorky stojí, tak se k nim prostě přidáte a počkáte, až vás vyzvou k vjezdu. V našem případě jsme jeli první do prázdného trajektu a tam už na nás čekali další zaměstnanci, kteří nám přesně ukázali kam najet, jak postavit motorky, jak natočit řídítka a tak podobně. Sami pak vytáhli kurtny a všechny motorky správně přivázali - byl jsem se na ně podívat ještě chvíli po vyplutí a všechno bylo v pořádku. Pohodička.
S sebou na loď je dobré si vzít nějaké věci, protože asi hodinu po vyplutí se podpalubí uzavře a pak už není přístup k motorce možný. Na první cestě jsme to moc nevychytali a vzali si jen jídlo a nějaké oblečení, zato při zpáteční cestě už jsme brali i karimatky a ustlali si na zemi za sedadly. Klidně si můžete vzít i spacák. Co ale hlavně doporučuju jsou plavky, na ty jsem zapomněl na obou cestách a tak jsem se nemohl během plavby koupat v lodním bazénu jako ostatní a jenom jsem jim tiše záviděl.
Vylodění je trochu opruz, svolají všechny do jedné místnosti a motorkáři vyjíždí až nakonec, museli jsme tedy docela dlouho čekat, než vyjedou auta. Ale zase je k tomu vždy nějaký doprovodný program, který nás velmi pobavil.
Ubytování
Na Sicílii jsme bydleli jenom v jednom kempu a to kousek za Palermem, v kempu La Playa. Bylo to po příjezdu a zase před odjezdem, takže kempy moc popsat nemůžu. Vzhledem k tomu, že jsme nevěděli, jak to s ubytováním bude, raději jsme zvolili ubytování dopředu v apartmánu a to přes server Booking.com. Byl jsem k takovému objednávání jako obvykle trochu skeptický, ale vše vyšlo úplně bez problémů, objednanou vilu jsme našli, všechno bylo nachystané a v pohodě. I cena při placení souhlasila a platilo se až na konci pobytu kartou. Dobré také je, že ubytování lze v případě nutnosti pár dní dopředu zrušit, buď úplně bez poplatku nebo s nějakým stornem - záleží na konkrétním ubytování a jak dlouho před příjezdem se pobyt zruší.
Protože jsme dopředu přesně nevěděli, kam se budeme chtít podívat, zvolili jsme ubytování zhruba uprostřed Sicílie (Enna), odkud to bylo každým směrem k pobřeží zhruba 100-150km. Některá místa jsou propojená dálnicí (Palermo, Enna, Messina, Catania, Syrakuzy, Trapani), takže i vzhledem k absenci jakýchkoli silničních pravidel může být dojezd do těchto míst celkem rychlý.
Doprava
Když už jsem to zmínil - stejně jako v Itálii jsou i na Sicílii dopravní značky, semafory, různá omezení a podobně. A stejně jako v Itálii jsou považovány pouze za informativní, nikdo si s ničím moc hlavu neláme a všichni jedou, jak jim to momentální situace dovolí. Ovšem oproti Itálii je na ostrově mnohem menší provoz, takže pohyb mezi městy je rychlejší a plynulejší. Když si člověk na tento jakýsi "chaos" zvykne, jezdí se mu mnohem lépe než u nás, jen je třeba myslet na to, že žádná pseudo-pravidla ho tady nechrání a že na té silnici není sám.
Troubí se tu mnohem víc než u nás, ale pouze pro upozornění, že se něco děje. Tedy neuvidíte a neuslyšíte troubení ve stylu: "Uhni hňupe!" ale spíše ve stylu: "Pozor, jedu!" Je třeba se připravit na to, že provoz je opravdu prvních pár chvil pro našince naprosto zmatený a hodně pomáhá zastavit (nebo uvařit baworáka), dát si kafe a nachytat místní kolorit. Když člověk pochopí, že ti ostatní tady nejsou od toho, aby ho zabili, ale naopak, aby ho pustili, jede se pak mnohem líp.
Jinak cesty jsou na Sicílii úplně v pohodě, všude samý asfalt, není potřeba se obávat nějakých terénů nebo zbytečně obouvat špunty. I mimo hlavní cesty je asfalt, sice místy třeba rozbitý, ale pořád je to asfalt. Když už člověk chce zajet někde mimo silnici, třeba se podívat kus do pole, pojede po uježděném a tvrdém povrchu, pokud teda zrovna nebude týden pršet.
Ceny
Co se týče dojezdu do Janova, je vše standardní, Rakouské dálnice v pohodě (je třeba mít známku) a cena benzínu se od naší moc nelišila. Trochu šok nastal v Itálii a trval i na Sicílii - cena benzínu je tady skoro dvojnásobek té naší (v roce 2015 to bylo asi 1,9 Eura). Také je potřeba počítat s dálničními poplatky, to ale zase pouze v Itálii, na Sicílii nic takového není.
Trajekt z Janova stál cestou tam 175,- Eur a zpět 200,- Eur pro 2 lidi a motorku. To tak nějak při aktuálním kurzu vychází na 10.500,- Kč. A budu se opakovat - když jsem počítal průjezd po vlastní ose např. z Venezie do Messiny, bylo to nějakých 1200km a to by pro nás znamenalo celkem šílené 2 dny jízdy v horku, pak trajekt na Sicílii, takže asi 3 dny jízdy a 2 noci přespání. K tomu spoustu mýtného a přijeli bychom úplně mrtví a další 2 dny by se nám nikam nechtělo, takže trajekt byla jasná volba.
V konečném důsledku trajekt ušetřil řekněme 3 dny jízdy tam a 3 zpět, tedy 6 dní na motorce, 4 noci v Itálii a spoustu benzínu a mýtného. 1200km a zpět, tedy 2400km je při mé spotřebě asi 5,5l/100km a ceně za benzín 54,-Kč zhruba něco kolem 7800,-Kč. K tomu ubytování 4 noci řekněme po 30 Eurech vychází na nějaké 3300,- a už v tento moment, nepočítaje přepravu z Messiny na Sicílii, jídlo, pití a mýtné je trajekt z Janova výhodnější.
Co se týče cen na ostrově, při porovnání s těmi našimi jsou jen o malinko vyšší. Dlužno poznamenat, že jsme nejedli v restauracích a můžeme tak mluvit jen o obchodech, kde potraviny vychází asi o 15-20 procent dráž při přepočtu kurzem Eura aktuálním v roce 2015. Nakoupit se dá nejen u místních (což je ale mnohem lepší), ale taky v normálním supermarketu, na který jsme zvyklí. Dále je třeba ovšem počítat se všudypřítomným vstupným - každá památka, která je jenom trochu profláklá je zpoplatněná. Například výlet na Etnu vyjde jednoho na 60 Eur (až nahoru, v ceně je lanovka a následné autobusy na vrchol). Tohle je dobré si aspoň informativně zjistit předem.
Shrnutí
Víc se toho asi moc napsat nedá a taky by to pak nebylo dobrodružství, ale zájezd s cestovkou. S odstupem času ani nejde rozepsat, co kolik přesně stálo, protože si to jednak nepamatujem a druhak jsme ten výlet měli přece jenom trochu delší, než jen na Sicílii. A hlavně - není to všechno jenom o penězích. Můj skromný odhad je, že 12 denní zájezd na motorce na Sicílii se dá pořídit asi nějak takto, jak jsme to měli my:
V pátek ráno odjezd, v úterý večer návrat, 5 dní na ostrově.
Tedy celkem asi za 30.400,-Kč. Nepočítám jídlo, pití a různé drogy, to je individuální.
Takže asi tolik. Další dotazy kdyžtak v komentářích nebo mailem. Přeju všem, kteří se rozhodnou navštívit tento krásný ostrov, jeho přírodu a pohodové lidi, aby dojel bez problémů tak jako my a aby se mu tam líbilo, stejně jako nám. A na nic nečekejte, mám obavu, že v budoucnu už nebude všechno tak jednoduché, jak to bylo doteď.
No a pokud by někoho zajímalo, kudy jsme jeli my, tady je odkaz na všechny projeté trasy, exportovaný z navigace: