Podtlak v nádrži

Autor: Robert
14. červenec 2010
Zobrazení: 1659

Odfuk"Není ta nádrž nějaká divná? Já tam vidím novou bouli, je promáčklá dovnitř!" "Ale Magdi, to se ti jenom zdá..... Nebo že by.... sakriš.... máš pravdu!"

Tomu byste nevěřili.... Vrátili jsme se z projížďky dlouhé asi 300 kilometrů a z boku na nádrži jsem měl normálně prohlubeň, jako bych s tou motorkou někde praštil.

"To jsi udělal kolenem? Ty jsi ale Bivoj!" říká přítelkyně.
"No Bivoj sice jsem, ale tohle udělat kolenem.....," obcházím nedůvěřivě motorku, "to snad ani nejde, ten plech přece nemůže být tak tenký." Nahlodávají mě pochybnosti, že by přece jenom....
"Zkus otevřít nádrž," moudře radí přítulkyně.
"Že by......" a sahám po klíči.
Pfffffffffsssssssssssssss!!!!

Tak tohle jsem ještě neviděl. Nevěřil bych tomu, že podtlak v nádrži může být tak velký, že začne bortit nádrž zevnitř, přestože motorka pořád jede a čerpadlo pořád čerpá. To se mi na chopperu nestalo, benzín tekl z nádrže samospádem a když se vytvořil podtlak, prostě téct přestal....

No nic, musíme s tím něco udělat. Po konzultaci na fóru BMW jsem poprosil zručného a ochotného kamaráda Honzu, jestli by mi závadu neopravil. Už jsem totiž věděl, k čemu došlo: ucpala se jedna ze dvou hadiček, které zajišťují odvětrávání nádrže, konkrétně ta, která v nádrži vyrovnává podtlak. Jak totiž klesá hladina benzínu, v prostoru mezi hladinou a nádrží se tvoří podtlak, kam se musí zase přisát vzduch, jinak opravdu dojde k deformaci nádrže. Zajímavé je, že i víčko nádrže těsní tak, že dovnitř nepustí ani trochu vzduchu.....

Honza je velice ochotný a měl čas v podstatě okamžitě, tak jsem se mu aspoň mohl dívat pod ruce. Musel sundat nádrž, odpojit hadice od benzínu a hadičky odfuků (ještě že mám na palivových hadicích rychlospojky), vylít zbývající benzín a pak odšroubovat plechovou "růžici" - mimochodem Made in Czech Republic - která vevnitř drží plovák, palivový filtr a čerpadlo. Jak je vidět na obrázku, hadičky odfuků drží na kovové trubici - a tady byl zdroj problému. Trubice byla vevnitř zarezlá a rez ji ucpala, do nádrže se proto nemohl dostat vzduch zvenku. Na obrázku je taky vidět, jak se rez vydrolila ven....

Jak k tomu zareznutí asi došlo? Myslím, že prostě tím, že motorka dlouho stála v garáži a neměla natankovanou nádrž až po hrdlo, z benzínu se odpařovala voda, kondenzovala a.... napadala kovy. Z toho plyne jedno důležité poučení: je třeba, pokud motorku na delší čas odstavujeme, opravdu natankovat plnou až po hrdlo.

Všechno dobře dopadlo, Géeso zas jezdí, nádrž jde otevřít bez násilí a benzín nikde neteče. Honza je prostě dobrý, kdyby měl někdo zájem, kontakt na něho rád poskytnu.