Jako obvykle se tento článek může zdát zkušeným motorkářům k smíchu, ale aspoň budu mít dobrý pocit, že jsem někoho pobavil. Minulý týden jsem vyzkoušel výměnu kapaliny v chladiči a myslím, že to dopadlo docela dobře. Tedy - mohlo by to být lepší, ale vzhledem k tomu, že už to byl větší zásah, než rozebrat světlo a motorka dál jezdí, považuju celou akci za úspěch.
A jak to vše probíhalo? No, 14 dní jsem sbíral odvahu začít svoji milou rozebírat, až jsem v prodejně Iron Moto objevil už namíchanou kapalinu na bázi ethylenglykolu (tohle je důležité) vhodnou pro hliníkové chladiče. A jenom za 155,- kč litr :-) No nekupte to.... A když už jsem ji měl koupenou, nezbývalo než ji někam nalít.
A tak jsem se poptal různých lidí, jak se taková výměna dělá. Nemělo by to být nic složitého, řekněte to ale někomu, kdo motorku ani auto nikdy neměl a umí jenom sedět u počítače a hrát hry a ještě ani to ne pořádně. Ale nevadí, kdo nic nedělá nic nepokazí a aspoň se budu moct podívat svojí milé trochu "pod sukně". Trošku jsem se bál, co tam uvidím....
Výměna chladící kapaliny spočívá v tom, že starou kapalinu vypustíme, nalijeme novou a "odvzdušníme" chladič. Ideální by bylo ještě vyndat i expanzní nádobku a pořádně ji vymýt, jenže tahle kapitola začínala v mém anglickém servisním manuálu větou: "Sundáme zadní kolo...." a to jsem opravdu dělat nehodlal, nehledě na to, že bych musel mít nejdříve stojan, abych to kolo mohl zvednout a pak nářadí a ..... No prostě hrátky se zadním kolem necháme na jindy, až budu ostřílený servisák, který sype zkušenosti z rukávu. Pro tentokrát jsem se musel spokojit s tím, že nádobka zůstane nevymytá, proto na začátku píšu, že by to mohlo dopadnout i lépe.
Začal jsem odmontováním sedla - drží jenom na 3 šroubech, takže až takový problém to nebyl. Ježíš ta motorka bez sedla vypadá divně! Otevřel se mi pohled na útroby mazlíka a ten byl kupodivu dobrý. Čekal jsem nějaké rezivějící části nebo tak něco, ale nic takového jsem naštěstí nenašel, vše bylo jenom trochu zaprášené. Výborně, tak dál - sundat nádrž. Ta drží jenom na 2 šroubech, vpředu a vzadu, takže taky žádný problém. Musí se ale taky sundat přívodní hadička benzínu a ještě jedna hadička pod nádrží, asi něco jako odvod výparů z nádrže nebo co. Upozorňuju, že před odpojením hadičky benzínu je dobré zavřít kohout do polohy OFF, jinak se pobavíte jako já. Na druhou stranu, stačí pak jenom škrtnout a s rozšířenýma očima a pocitem uspokojení sledovat plameny, jak zachvacují police, garáž, motorku, okolní garáže, stromy, les.... Ale to jsem odbočil.Ještě bych chtěl dodat, že v mém případě nebylo nutné nádrž sundávat celou, jak jsem záhy zjistil a stačilo ji jen posunout trochu dozadu, takže jsem hadičky zase připojil, což se ukázalo jako výhodné při pozdějším nastartování kvůli odvzdušnění.
No, takže jsem se zdárně dostal k napouštěcímu otvoru chladiče. Zbývalo motorku vyvézt z garáže, odšroubovat zátku z chladiče, najít vypouštěcí šroub (dole na vodní pumpě) a povolit jej. A pod motorkou se mohla začít tvořit krásná zelená ekologická kaluž... Jak příznačné, celou dobu ke garážím nikdo nepřijel a sotva vytečou celé 2 litry zeleného čehosi, začnou přijíždět první auta a řidiči se podivně dívat na tu malou ekologickou katastrofu. No jo, já vím, chtělo to nějakou nádobu, do které bych to vypustil, tak příště, tentokrát mi to nějak nedošlo.
Když to teda všechno vyteklo, nastala další fáze a to propláchnutí. V manuálu říkají, že máme do otvoru v chladiči strčit zahradní hadici a propláchnout ho vodou. Vzhledem k tomu, že v garáži nemám zahradní hadici, nanosil jsem už kdysi dávno čistou vodu v PET láhvích od kofoly a mohl jsem ji teda začít lít do chladiče. Nalil jsem tam 4 litry, které samozřejmě rovnou vytekly, ale pak už tekla voda čistá, po zelené ani vidu, ani čichu.
Další úkon by měl vyprázdnit expanzní nádobku. Je třeba zašroubovat vypouštěcí šroub dole, nalít tak 3/4 čisté vody do chladiče, tento uzavřít a nastartovat. Motorka by se měla pořádně zahřát, až do spuštění větráku - nechal jsem ji běžet 20 minut na volnoběh. Podtlak v chladicím systému by měl "vycucat" zbylou kapalinu z expanzní nádržky - tady musím říct, že se to až tak nepodařilo, určitě ne úplně. Pak je zas nutné nechat moto trochu zchládnout, znovu vodu vypustit, pořádně dole zašroubovat a do chladiče konečně nalít tu správnou chladící směs.
Tak a poslední věc: nechat víko chladiče otevřené a nastartovat. Nechat motorku chvíli běžet na volno, pak několikrát přidat plyn. V této fázi jde o to, aby kapalina zatekla do všech kanálků, kam potřebuje. Tím se sníží její hladina a je potřeba ji dolít. Opravdu to takhle dopadlo, zvlášť po pár zatáhnutí za plyn. Dolil jsem ji teda zase po hrdlo, chladič zašrouboval a dal nádrž na své místo. Ještě nezapomenout dolít expanzní nádobku, pokud možno po horní rysku. Protože jsem na to ale moc dobře neviděl, měl jsem dojem, že je jí tam málo, tak jsem lil a lil, až mi začala kapalina vytékat z nějaké hadičky na spodku motorky. Předpokládám, že to je nějaký přepad v případě přeplnění, aspoň v to doufám...
Co říct závěrem? No už jsem na mazlíkovi najel od výměny asi 300km a všechno se zdá být v pohodě. V expanzní nádobce je kapaliny dost, kontrolka teploty se nerozsvítila a větrák se pouští jenom občas, stejně jako dřív. Takže se výměna asi podařila.... To mi dodalo sebevědomí a elán do dalších pokusů, takže co nejdřív zas zkusím něco rozebrat :-)