locatoweb

Výměna oleje

Autor: Robert
10. srpen 2007
Zobrazení: 1957

Další z věcí "udělej si sám".

Co takhle si vyměnit olej? Já vím, spousta lidí si ho mění sama ani nemrkne, ale pro mě je to novinka, kterou jsem nikdy nedělal. No ale všechno je jednou poprvní a proč platit peníze za výměnu v servisu, když bych takovou činnost mohl zvládnout sám? A hlavně taky, když si ho člověk vymění sám, má kontrolu nad tím, co do motoru lije a kolik.

Koupil jsem tedy olejový filtr (normálně v obchodě s autodíly, mají katalog, kde podle typu motorky zjistí, jaký filtr je třeba), 4 litry oleje Castrol 4T 10W40 (fuj ta cena, 328,- mě málem zabila) a protože nemám klíč na filtr a nevěděl jsem jak na to, poprosil jsem Juru, jestli by mi s výměnou nepomohl. Je to hodný kluk, souhlasil a tak mi nic nebránilo zacouvat k němu do garáže a pustit se do toho.

Ano, máte pravdu, nic na tom není. Stačí jenom zahřát motor na provozní teplotu (to znamená nechat ho "prdkat" aspoň 5 minut v garáži), pak vyšroubovat výpustný šroub na spodu motoru (klíč č.17) a nechat olej vytéct do nějaké nádoby. Tady bych chtěl upozornit, že pod šroubem je důležitá podložka, kterou je vhodné zachránit dřív, než vám spadne do vypouštěcí nádoby, protože pak se v té spoustě oleje blbě hledá. Pak chvíli počkat, až oleje vykape co nejvíc a mezitím se může odšroubovat olejový filtr. Na ten je dobré použít klíč, který je vidět na obrázku (dá se sehnat v OBI za pár korun). Tak a máme vypuštěno, samozřejmě nezapomeneme olej ekologicky zlikvidovat, např. přelít do PET láhví a odvézt na nějakou čerpací stanici. V žádném případě neodhazovat do popelnice!

A můžem pokračovat. Jako první našroubujeme nový olejový filtr. K tomu už nepotřebujeme žádný klíč, stačí dotáhnutí rukou, tudy olej unikat nebude, filtr má gumové těsnění. Jen bychom neměli zapomenout jej před montáží lehce namáznout olejem na styčné ploše.
Když jsme hotovi s filtrem, našroubujeme zpět výpustný šroub a nezapomeneme na podložku, aby nám olej nekapal. Tady malé zastavení - na fóru SHOC mi říkali, že ta podložka může být buď měděná nebo hliníková, průměr otvoru 10mm. Já tam našel hliníkovou, průměr 13mm, tomu by odpovídal i 17mm klíč na šroub. Takže je na vás, jestli si tam dáte hliník nebo měď, ale průměr musí být 13-14mm, jinak ji nenavléknete na šroub.

Máme zašroubováno, můžeme začít lít nový olej. Nalijeme zhruba podle toho, kolik jsme ho vylili, já nalil 3 litry a dvě deci. Pak je nutné hladinu oleje zkontrolovat na měrce a případně pomalu dolívat, v žádném případě ale nelejeme olej až po hrdlo napouštěcího otvoru (jako u kardanu). Když už je vidět na měrce mezi ryskama, otvor uzavřeme a můžeme nastartovat. To proto, aby nám olej zatekl i do filtru, čímž se nám o něco sníží hladina a bude potřeba zase dolít. Je nutné si uvědomit, že před dalším měřením hladiny oleje musíme pár minut počkat, než olej steče dolů, protože jinak je rozvířený po celém motoru a bude se nám jevit, že je ho málo.

A je hotovo. Nezapomeneme se ujistit, že jsme všechno dotáhli jak má být, včetně měrky oleje a taky nezapomeneme hladinu pravidelně kontrolovat, že ano.

Chtěl bych poděkovat Jirkovi, že mi s výměnou pomohl, i když ze začátku, když si vzal do ruky kladivo, vypadalo všechno poněkud děsivě :-) Myslím, že příště už to všechno zvládnu sám - hlavně jsem zvědavý, jestli poznám rozdíl Castrolu za 328,- od Denicolu za 150,- :-)

P.S. po projetí na druhý den:
Olej zatím neteče, takže se asi výměna podařila. A mám dojem, že je ten Castrol opravdu poznat - motor je tižší a hlavně řazení není tak slyšet. Taky zmizelo klapnutí, které bylo slyšet při řazení směrem nahoru a začalo se objevovat až po výměně Motulu za Denicol. Celkově je řazení tižší a měkčí, dalo by se říct "jako do másla". Takže dražší olej jednoznačně doporučuju, nejsme přece tak bohatí, abychom si kupovali levné věci!