locatoweb

Japonský stín z USA

Autor: Robert
03. březen 2008
Zobrazení: 2183

České motocyklové noviny č.07/2008, 14.2.2008

Kdo nevěří, ať tam běží. Kam? Do roku 1985. Tento chopper (dnes) střední třídy má opravdu tak hluboké a dlouhé kořeny.

Zní dost divně, jedenáctistovce říkat střední třída... Ale je to tak, doba pokročila a těžko se nám věří, že 1100 byla až do konce devadesátých let největším čoprem od pana Hondy (tedy nepočítáme-li monstrózní Valkyrii F6C s šestiválcovým motorem z Golďase). Teda abych to uvedl na pravou míru: Shadow 1100 je sice dítkem největšího výrobce z Japonska, ale z linek sjíždí od samého počátku v Ohiu. Jakoby nasazený coby biologická zbraň, která měla rozklížit značku H-D (dost se divím, že si to američtí patrioti nechali líbit).

Kdybych měl tady vyjmenovávat všechny drobné obměny, kterými VT 1100 za ta léta prošla, a génezi rozšířit na modely VT 600 a VT 750, tak budu psát celý text jen na toto téma. Takže pokud možno stručně. První model se vyráběl jen dva roky. Jeho design ještě silně sledoval poměrně zastaralou linii přelomu 70. a 80. let. Motor o objemu 1099 cm3 měl tři ventily na hrnec (jak pokrokové, pomyslím-li dnes na Ducati ST 3), pět kvaltů, kola paprsková, vpředu 19 a vzadu 15 palců, jak pravil dobrý mrav té doby. Vodou chlazené véčko dávalo 67 koníků.
V roce 1987 už nastoupil "šadou", takový, jakého známe dnes: dva laufy místo jednoho, nádrž nižší a kulatější, z převodovky vypadlo páté kolečko a vůbec celý design byl značně nadčasový. Větší změna přišla u modelu C2, který se začal prodávat v roce 1995. To byl již skoro čistý cruiser. 0 tři roky později přišly další změny včetně označení C3 - s dobou šly nové vidle, blatníky ještě více zmohutněly, výfuk zůstal osamocený a dlouhá řada detailů dostala nový "look". Model C2 se však prodával paralelně.
Za celou dobu více méně zůstal stejný kolébkový rám z trubek kulatého průřezu 1 dvouvál, i když i tady se objevily postupně hydroštely a další změny, které vedly k pověsti motoru "na věky". Dlouhá historie jedenáctkového Stínu se uzavřela v roce 2 nového tisíciletí. A rok 3? To už je jiná kapitola. Tehdy přišla (opět z USA) VTX 1300.

Přesné označení "našeho" modelu je VT 1100 C2 Shadow ACE (American Classic Edition). Rok výroby je 1996, kdy tento model již druhým rokem přinášel mezi střídmé japonské čopry hluboké blatníky a mohutnost cruiserů. Jeho žluto bílé lakování je v této kategorii silně neobvyklé, ale musím uznat, že i neobvykle slušivé. Zajímavé je srovnání s modelem "nula", první "šadou" měl tachometr i otáčkoměr, na nádrži ještě dva budíky (teploměr a palivoměr), kontrolek asi sedm, kola litá, vepředu dvě kotoučové brzdy... U modelu 96 je budík jen jeden (samo že tachometr), kola jsou drátová, vepředu kotouč jen jeden, zato pořádný... Inu pokrok jde někdy nevyzpytatelnými cestami.
Jestliže jsem musel již v úvodu nezařadit stroj do nejvyšší kategorie (tam dnes kralují stroje s objemem silně nad 1600 cm3), tak už při pouhém rovnání motocyklu ze stojánku moje netrénovaná rachitická postavička pociťuje, že dvoulitra bych asi vodil se zpoceným čelem. Jako vždy u čopra hledám stupačky (aha, vepředu) a docela jsem rád, že už jedu a nemusím zápolit s 270 kg americké oceli. Vysloveně mi však vyhovuje kolébkové řazení. Z veteránů jsem zvyklý prakticky standardně řadit patou, takže na toto novum jsem si rychle zvykl. Posaz by byl ještě více prima, kdyby sedlo bylo "čoprovitě" měkčí. Mírné vibrace pociťuji do řídítek, no spíš než vibrace tady jde o jakési mravenčení. Jinaksi motor přede, no jak asi, je to Honda, velký objem na malých otáčkách a na počítadle 12000 km...To snad hovoří za vše. S nadváhou prostě musíte počítat. Je to cruiser a oproti klasickým hubeným čoprům stylu Intruder 1400 má otylost v popisu práce. Docela bych snesl "štelovací" páčku spojky, na mé krátké prsty bych ji nastavil na úplně opačnou stranu stupnice.

Jestli vám nesedí hluboké "indiánské" blatníky Drifterů nebo subtilnost klasických starých Introšů, jestliže tíhnete k věhlasné spolehlivosti motoru a chcete mít pod sebou pořádný kus železa, uhlazenou střídmost a cruisera od Hondy za přijatelný peníz, pak vám asi vyjde i v kartách: kupte si velký Shadow!

Technická data

HONDA VT 1100 C2 ACE r.v. 1996

motor čtyřdobý, kapalinou chlazený dvouválec do V45",OHC/3
objem 1099 cm3
vrtání/zdvih 87,5x91,4 mm
výkon 37 kW (50 k)/4500 ot./min
točivý moment 86 Nm/2500 ot/min
kompresní poměr 8:1
plnění motoru 2 karburátory Keihin CV36
startér elektrickypřevodovka pětistupňová
brzdy vpředu kotouč 0 316 mm, dvoupístkový třmen vzadu kotouč 0276 mm, iednopístkový třmen
rozvor 1650 mm
pneumatiky vpředu 120/90-18 vzadu 170/80-15
výška sedla 730 mm
hmotnost 281 kg (provozní)
nádrž 151(3,51 rezerva)
cena 110 000-170 000 Kč